Selasa, 20 Disember 2016

7:00 pagi- Sarapan dan check-in
8:50 pagi- Penerbangan pulang ke KLIA2
11:20 pagi- Tiba di KLIA2

Isteri saya bangun lebih awal, seawal 4 pagi rasanya. Sewaktu saya terjaga, kelihatan isteri saya sedang menyusun bagasi-bagasi kami. Memang begitulah sifatnya sejak mula; suka berkemas dan bersiap awal. Lebih kurang 10 minit sebelum subuh, tiba-tiba kami rasa bergoyang. Goncangan ini agak kuat dan lama. Kami sempat bersoal jawab, “awak rasa tak?” tanya saya. Dan “apa kita nak buat?” soal isteri saya.

Ketika disoal, “ apa nak buat?”, saya hanya memandang anak yang sedang lena tidur. Yang terlintas di fikiran saya ketika itu, hanyalah keselamatan anak dan isteri.
Bersarapan di Cafe Bandara Sultan Iskandar Muda

Setelah goncangan tamat, saya yang sudah berpakaian lengkap membuka pintu bilik. Saya lihat bilik lain turut dibuka dan masing-masing seperti kebingungan tentang apa yang perlu dibuat. Dalam keadaan bingung itu, azan berkumandang. Azan subuh itu sangat syahdu bunyinya, seperti memohon bantuan dan petunjuk dari Tuhan.

Saya bergegas kembali ke bilik dan menunaikan solat subuh segera setelah azan selesai. Setelah kami selesai solat subuh, isteri saya mengejutkan anak yang masih lena sementara saya keluar bilik sekali lagi untuk mendapatkan maklumat lanjut. Sebelum keluar, saya sempat memasang tv dan memilih siaran berita namun tiada sebarang berita tentang gempa bumi atau amaran tsunami.

Sebelum sampai ke lif, saya bertemu dengan pengawal keselamatan hotel, dan bertanyakan gempa yang kami rasai. Dengan tenang dia menjawab, “Itu biasa pak. Kami kan Jepang (Jepun) nombor dua.” Dia juga memaklumkan tiada amaran tsunami dikeluarkan.

Setelah pasti tiada kecemasan, saya bergegas kembali ke bilik. Kelihatan isteri saya sedang menguruskan anak. Saya mebantunya berkemas dan memastikan tiada barang yang tertinggal. Setelah anak lengkap berpakaian kami segera turun dengan kesemua bagasi kami.
Di lobi, rupa-rupanya sudah ramai tetamu hotel yang berada di tempat berkumpul di luar hotel. Ada yang berpakaian tidak sempurna dan masih bimbang untuk naik ke bilik sedangkan kami selamba sahaja. Chandra juga sudah lama menunggu. Beliau begitu bimbang dengan keselamatan kami sehinggakan kasut yang dipakainya juga dipakai terbalik tanpa disedarinya. Beliau lebih bimbang bila mendapati kami tak turun. Bimbang apa-apa yang buruk terjadi kepada kami.

Bagasi kami segera diangkat ke dalam van dan kad bilik saya serahkan kepada Chandra. Setelah semua selesai “check-out” kami segera bergerak ke Bandara Sultan Iskandar Muda. Sepanjang perjalanan kami melihat ramai warga Acheh berada di tepi-tepi jalan. Mungkin kerana bimbang gempa berulang agaknya. Pada ketika itu, kami jangkakan gempa tadi hanya gempa biasa-biasa sahaja. Chandra juga lebih senyap daripada biasa.

Sepanjang perjalanan, kami semua agak senyap. Hanya suara Nufail yang kedengaran dengan kebecokkannya yang tidak mengerti gempa yang baru kami lalui. Debaran dalam hati saya juga masih bersisa, menyebabkan rasa tidak selesa yang berpanjangan.

Di balai berlepas Bandara Sultan Iskandar Muda
Sesampainya kami di Bandara Sultan Iskandar Muda, hari sudah sedikit cerah. Ketika itu, baru ternampak kelegaan di wajah Chandra. Mungkin lega kerana berjaya menghantar tetamunya untuk pulang dan tanggungjawab keselamatan kami yang dipikulnya dapat dikurangkan.

Sebelum bersalaman dan saling berterima kasih, saya sempat mengambil nombor telefon Chandra. Jika ada kesempatan, mungkin akan mendapatkan khidmat beliau lagi. Setelah kami saling mengucapkan selamat, kami terus ke kaunter check-in. ketika itu, kami menggunakan khidmat porter lapangan terbang untuk membawa bagasi dengan upah RM10 seorang. Saya juga membungkus salah satu beg kami dengan harga Rp40,000.

Selesai check-in bagasi, kami naik ke tingkat atas. Kami bersarapan di kafe yang terdapat di situ. Menurut kashier kafe itu, gempa pagi tadi adalah gempa terkuat selepas tsunami 2004 dan perkhabaran awal yang diterima terdapat korban nyawa. Kami hanya mampu bersyukur kerana dijauhkan daripada kemalangan dan kecelakaan.

Selesai sarapan, balai berlepas dibuka dan kami mula berbaris mendaftar masuk. Di dalam balai berlepas, masing-masing menghantar berita bahawa kami selamat kepada keluarga masing-masing.

Selamat tinggal Acheh
Penerbangan Air Asia juga bertolak seperti yang dijadualkan dan kami selamat tiba di KLIA2 lebih kurang jam 11:20 pagi waktu Malaysia. Selesai pemeriksaan imigresen dan kastam, tibalah masa untuk kami pula saling bersalaman dan mengucapkan selamat. Selesai bergambar untuk kali terakhir di KLIA2, saya dan isteri segera ke mesin membayar tiket parkir.

Caj parkir untuk empat hari ialah RM158 = (RM46 x 3 hari) + (RM20 x 1 hari).
Alhamdulillah selamat tiba di KLIA2
Selesai memunggah bagasi ke dalam kereta, saya memandu pulang. Dalam perjalanan isteri saya mencadangkan kami makan tengahari terlebih dahulu. Kami selamat tiba di rumah lebih kurang jam 2 petang.
Gaya baru yang Nufail belajar daripada Kak Jannah dan Kak Aina

Konklusi

Permusafiran ke Acheh tahun ini memberi pengajaran dan pengalaman yang bermakna kepada saya. Betapa Allah itu Maha Kuasa dan Maha Pengasih. Semoga warga Acheh terus tabah mengharungi hidup sehari-hari dan hari mendatang.