Selasa, 20 Disember 2016

5 Disember 2016

9:00 pagi- Bertolak ke Makam Syiah Kuala (baca- Sheikh Kuala)
11:00 pagi- Melawat Wisata Tsunami Boat di atas Rumah Lampulo
12:00 pagi- Melawat Kapal PLTD Apung
1:30 petang- Makan tengahari di Rumah Makan Padang Elok Saiyo
2:30 petang- Membeli-belah di Pasar Acheh Mall
4:00 petang- Pulang ke hotel, solat, himpunan daya
8:00 malam- Makan malam di RM Ayam Penyet Wong Solo
9:00 malam- Makan durian di gerai tepi jalan (nama tempat tak pasti, mungkin Pasar Acheh)
9:30 malam- Membeli ole-ole di Putra Acheh
10:30 malam- Kembali ke hotel. Himpunan daya.

Selesai solat subuh, kami bersiap-siap untuk turun bersarapan. Masa antara sarapan dengan supir datang agak lama. Ada yang mengambil peluang ini untuk berjalan-jalan di sekitar hotel. Peluang ini saya gunakan untuk membuat carian dalam talian tempat-tempat menarik untuk dilawati selain membaca serba sedikit sejarah Acheh yang panjang.
Makam Syiah Kuala

Tepat jam 9 pagi, Chandra dan rakannya sampai. Kami dibawa ke Makam Syiah Kuala (baca Sheikh Kuala), seorang alim yang banyak menyumbang kepada perkembangan ilmu khususnya ilmu Islam di Bumi Acheh. Kalau nak diceritakan kisah Syiah Kuala di sini, kisahnya terlalu panjang. Bolehlah google sendiri. Apa yang menarik tentang makam ini ialah semasa tsunami melanda, kawasan makan ini adalah antara kawasan yang tidak terjejas sedangkan perkampungan dan pusat pengajian pondok sekitarnya tidak bernasib baik. Mungkin tak keterlaluan kalau kita katakana ini adalah karamah yang Allah kurniakan kepada orang soleh.

Selain melawat, jagalah adab-adab menziarah kubur. Jika anda memerlukan penerangan tentang Syiah Kuala, sejarah perkampungan ataupun keadaan semasa tsunami melanda, anda boleh dapatkannya daripada penjaga makam ini yang juga salah seorang keturunan Syiah Kuala. Beliau antara mangsa tsunami dan sekarang antara individu yang menguruskan kawasan makam dan sekitarnya.

Untuk memasuki kawasan makam ini, tiada bayaran dikenakan tetapi terdapat kotak derma disediakan. Anda boleh menderma di situ atau berikan saja kepada mereka yang menyelenggara kawasan ini. Nasihat saya, jika menziarah ke sini, elakkan perkara-perkara khurafat tetapi ambil pengajaran; betapa kalau Allah nak muliakan seseorang, bukan semasa hidup saja, dah meninggal dunia pun masih Allah muliakan.

Setelah itu, kami bergambar di sekitar makam ini dan pantai yang berhampiran. Kelihatan beberapa orang anggota tentera sedang berlatih di pantai berhampiran. Kami ambil masa melihat perkampungan sekitar. Diceritakan perkampungan sekitar makam ini musnah secara total semasa tsunami kerana berada betul-betul di tepi pantai. Ada mangsa yang terselamat tetapi dihanyutkan ombak tsunami sehingga empat kilometer dari sini. Begitulah dahsyatnya kekuatan ombak tsunami.

Rumah atas bot Kampung Lampulo
Penerangan di Kampung Lampulo

Perjalanan kami diteruskan ke Kampung Lampulo. Perkampungan nelayan ini menjadi terkenal kerana peristiwa sebuah bot nelayan yang tersangkut di bumbung rumah seorang penduduk kampong dan berjaya menyelamatkan 59 orang semasa tsunami melanda. Semasa di sini, kami diberikan penerangan oleh salah seorang waris mangsa tsunami. Beliau tiada semasa tsunami melanda tetapi kehilangan seluruh ahli keluarga yang menjadi mangsa tragedi tsunami.
Berlatarbelakangkan bot atas rumah

Di rumah ini, turut disediakan beberapa ruang pameran. Bahkan didirikan juga beberapa binaan untuk memudahkan pelawat mengambil gambar kenang-kenangan. Pelawat juga boleh membeli sijil melawat bot di atas rumah Kampung Lampulo yang ditandatangani Wali Kota (Datuk Bandar) Acheh. Nama kita akan ditulis tangan secara terus. Kami turut membeli satu sijil atas nama anak kami.
Binaan di sebelah bot atas rumah
Ruang pameran

Senarai nama korban yang berjaya dikenal pasti

Terdapat juga beberapa gerai menjual air, makanan dan cenderamata di sekitar kawasan ini. Harganya mungkin sedikit mahal berbanding tempat lain, tetapi apabila ditukar nilainya kepada ringgit, bezanya hanya antara 35 sen hingga seringgit. Saranan saya, belilah sedikit. Buat memberi rezeki kepada mereka. Lebih baik berniaga daripada mengemis.

PLTD Apung 1
Mendengar taklimat tentang PLTD Apung

Selesai bergambar kami bertolak ke PLTD Apung. Sebenarnya, banyak lagi cerita yang kami dengar daripada penyelia bot atas atap rumah Kampung Lampulo ini tetapi biarlah mereka sendiri yang bercerita. Kesannya tentu lebih mendalam.
Tugu Tsunami di PLTD Apung
Di PLTD Apung, kami turut diberi taklimat oleh pegawai pelancongan kawasan tersebut. PLTD Apung adalah kapal yang membekalkan elektrik kepada Banda Acheh semasa zaman konflik TNI dengan GAM. Bahasa mudahnya kapal generator elektrik gergasi. Kini, kapal seberat 2600 tan ini telah dijadikan muzium. Generator dalam kapal ini telah diangkut keluar dan dalam kapal ini telah diletakkan bahan-bahan pameran yang menarik dan canggih.
Di atas PLTD Apung
Dari sudut penyelenggaraan, saya dapati PLTD Apung diselenggara dengan lebih baik berbanding Muzium Tsunami. Sedang kami mendengar taklimat, kami terlihat video temuramah mangsa tsunami. Rupa-rupanya pegawai yang memberi taklimat itu adalah individu yang ditemuramah. Selepas itu, baru kami tahu, mangsa-mangsa tsunami tempatan terutamanya yang sebatang kara telah diambil oleh kerajaan Indonesia untuk dilatih dan bekerja sebagai pegawai penerangan di kawasan-kawasan tumpuan pelancong yang ingin melihat kesan tsunami.
Dalam PLTD Apung
Usaha ini bagus dan patut dipuji. Sekurang-kurangnya nasib mereka sedikit terbela. Sebab itu, kita dapati mereka yang memberi taklimat sangat petah memberi penerangan. Selain itu, penerangan mereka lebih terkesan di hati kerana mereka bercakap atas pengalaman sendiri. Semasa di sini, dengarlah cerita mereka dan ambillah iktibar.

Selesai bergambar, kami singgah di gerai-gerai cenderahati berhampiran. Sempat juga isteri saya membeli beberapa bungkus kuih tradisional Acheh. Bolehlah dijadikan ole-ole kepada keluarga dan kawan-kawan di Malaysia. Kebetulan pula hujan turun ketika kami keluar dari kawasan PLTD Apung. Nufail yang seronok berlari-lari tadi juga sudah mula kelihatan penat dan mengantuk.

Candra seterusnya membawa kami makan tengah hari di Rumah Makan (RM) Padang Elok Saiyo. Ketika sampai, hujan agak lebat. Nufail tertidur dengan nyenyaknya dalam perjalanan sehingga kami selesai makan. Bimbang Nufail lapar selepas terjaga, isteri saya memesan nasi bungkus berlaukan ayam goreng.

Dari rumah makan, kami dibawa ke Pasar Acheh Mall. Parkir di sini agak susah, jadi kami diturunkan di depan pintu sahaja. Saya mengambil keputusan untuk rehat sahaja di dalam van dan tidak turun kerana Nufail masih tertidur kepenatan. Pada asalnya isteri saya juga tak mahu turun tapi saya bantah. Membeli-belah ni kan kesukaan orang perempuan.

Namun begitu, menurut isteri saya barangan di Pasar Acheh Mall agak mahal dan tidak dicadangkan untuk membeli-belah. Ini kerana, terdapat beberapa peniaga yang mengambil kesempatan bermain harga, apatah lagi apabila kita tidak begitu mahir dengan perbezaan nilai ringgit dan rupiah. Walaubagaimanapun, tidak semua peniaga di sini begitu, tetapi bak kata pepatah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

Untuk meletak kenderaan, kami terpaksa berjalan jauh kerana jalan di Banda Acheh ni banyak laluan sehala. Patutlah kami sering melalui jalan yang sama. Semasa berehat dalam van, saya terlihat gerai buah di celah-celah bangunan berhampiran van diparkir. Saya minta Candra tengokkan anak saya sementara saya ke gerai-gerai buah tersebut. Saya membeli salak, anggur dan limau manis. Harganya tak banyak beza dengan harga di Malaysia. Mungkin lebih murah antara 50 sen ke seringgit sahaja.

Selain itu, saya juga sempat berbual dengan Candra. Dari cerita tentang Indonesia selepas Presiden Suharto, perjuangan rakyat Acheh menentang penjajah Belanda, Ahok dan sebagainya. Pada hari itu juga, Jakarta diberitakan lumpuh kerana demonstrasi membantah Ahok.

Makan durian
Sambal berbual saya sempat melayari internet. Antara tempat bersejarah di Banda Acheh ialah Taman Sari Gunongan. Saya minta dibawa ke tempat itu esok. Candra seperti tidak begitu arif tentang tempat tersebut. Mungkin pelancong-pelancong yang pernah dibawanya sebelum ini tak pernah minta dibawa ke situ. Cerita Taman Sari Gunongan akan saya ceritakan dalam entri seterusnya.

Tepat pukul 4 petang, kami menjemput ahli rombongan lain di Pasar Acheh Mall dan bergerak ke hotel. Di hotel, kami urus diri, solat dan saya bercadang hendak berjalan-jalan di sekitar hotel. Malangnya hujan turun dengan lebat. Kami terpaksa membatalkan niat kami dan berehat di bilik sahaja.

Pukul 8 malam, Candra membawa kami makan ke RM Wong Solo yang berdekatan dengan hotel kami. Selesai makan, Candra bertanya mahu ke mana. Ada yang mencadangkan untuk makan durian dan seterusnya ke kedai cenderahati. Kami dibawa ke gerai menjual durian. Harganya tidaklah murah sangat dan maaflah tetapi pada pendapat saya durian Malaysia lebih “ummph”.

Setelah makan durian, kami membeli cenderahati untuk dibawa pulang. Antara yang kami beli adalah kuih-kuih tradisional acheh, bekas-bekas kecil yang bersulam dan beberapa helai baju. Setelah berpuas hati, kami pun pulang ke hotel.