Ahad, 20 November 2011

Mahalnya Ikan Patin Masak Tempoyak

Malaysia merupakan sebuah negara yang syurga makanan. Dalam musafir saya ke Kelantan minggu lepas, saya sempat menikmati nasi kerabu di Kelantan, keropok lekor di Losong, Terengganu dan singgah di Temerloh dengan tujuan nak merasa ikan patin masak tempoyak. 
Sebagai anak Pahang, gulai tempoyak ikan patin bukanlah asing bagi saya. Namun begitu, saya sedikit terkilan apabila singgah di Gerai Bukit Angin (R&R Bukit Angin) apabila melihat harga yang terpampang. Gerai yang sentiasa saya kunjungi semasa bertugas di Bera itu masih penuh dengan pelanggan seperti biasa tetapi perasaan kali ini tidak begitu selesa.
Pada asalnya saya tak mahu singgah di Bukit Angin, tetapi atas permintaan isteri yang teringin nak makan di Bukit Angin, saya singgah juga. Apabila sampai, saya memang teringin nak merasa ikan patin masak tempoyak tetapi melihat kepada harga yang terpampang, jadi takut pula. Nak tanya, tapi tuan kedai dan pelayan-pelayannya sibuk melayan pelanggan. Takut nanti kena marah pula jika bertanya harga.
Akhirnya, saya hanya ambil ikan keli dan isteri ambil burung puyuh. Tak sanggup rasanya nak berhabis berpuluh ringgit semata-mata nak merasa ikan patin walaupun isteri tanya berkali-kali kenapa tak ambil ikat patin. Alasan saya mudah, masih kenyang, tak teringin. Dalam hati, Tuhan sahaja yang tahu.
Dalam perjalanan balik, saya singgah di gerai menjual patin di tepi jalan. Sekilo ikan RM15, seekor ikan tak sampai pun sekilo. Kalau masak sendiri di rumah, tak sampai RM15 pun. Kalau macam ni, baik makan di bangi sahaja, baru RM10 untuk separuh ikan. Bahagian paling sedap adalah bahagian kepala. Di bangi, bahagian kepala yang biasanya tak laku.
Saya harap, pada masa akan datang, saya akan dapat merasa lagi ikan patin tempoyak di Temerloh dengan rasa gembira dan bukan terkilan lagi. Mungkin ini kesan inflasi atau kapitalisme, entahlah.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan