Sabtu, 26 November 2011

Ar-Rahnu vs Kad Kredit

Saya mula diperkenalkan tentang pelaburan emas lebih kurang 3 tahun lepas oleh seorang sahabat yang juga ejen Public Gold. Pada ketika itu, saya agak berminat juga untuk membeli emas Public Gold tetapi “pulus” tak mencukupi. Selepas itu, ada pula sahabat yang menceritakan tentang teknik pecutan dengan memanipulasikan sistem ar-rahnu untuk meningkatkan pelaburan emas. Selain itu, saya dan isteri juga ada membuat sedikit bacaan sama ada di alam maya atau alam nyata.
Hasil pembacaan dan perbincangan, saya nak berkongsi sedikit idea berkenaan penggunaan institusi ar-rahnu untuk mengelakkan penggunaan kad kredit. Baru-baru ini saya ingin membeli suatu barang dengan harga RM2,300. Namun begitu, saya tidak mempunyai duit yang mencukupi untuk membelinya. Antara cara untuk membelinya ialah meminjam (saudara mara, kawan atau bank-termasuk kad kredit). Saya agak malu nak pinjam dengan saudara-mara atau kawan, jadi pilihannya ialah dengan mengunakan kad kredit.
Akan tetapi, ada cadangan daripada isteri saya supaya kami menggunakan emas yang kami miliki dengan memajaknya di ar-rahnu. Kami membuat kira-kira dan menunggu hari yang sesuai (harga yang agak tinggi di ar-rahnu). Selepas membuat pajakan, kami membeli barang tersebut. Tempoh pajakan biasanya selama 6 bulan. Ar-rahnu akan memberikan pinjaman sebanyak 65% daripada harga emas dan mengenakan ujrah (upah) kerana tolong simpan emas yang kami pajakkan. Kos ujrah lebih kurang 0.75% daripada harga emas (bergantung kepada ar-rahnu), jauh lebih rendah daripada caj kad kredit (walaupun yang Islamik).
Untuk menebus semula emas kami tadi, kami membuat bayaran sedikit-sedikit selama 6 bulan. Yang menariknya tentang pajak gadai Islam (ar-rahnu), jika kita tak mampu membayar balik pinjaman dalam masa 6 bulan, kita boleh membuat semakan semula dan membuat perjanjian baru tentang cara dan jumlah yang perlu di bayar. Setelah membuat kira-kira, cara ini lebih baik (caj lebih rendah) daripada berhutang dengan menggunakan kad kredit.
Kesimpulannya, jika ada duit lebih, belilah emas (barang kemas, dinar emas). Lebih menguntungkan daripada membeli ASB dan yang sewaktu dengannya. Dengan apa yang berlaku baru-baru ini (menggunakan ar-rahnu untuk ganti kad kredit), saya bertambah yakin untuk membuat pelaburan dalam bentuk emas (membeli emas) jika ada duit lebih. Banyak perkara yang boleh dibincangkan tentang emas ni. Jika ada sesiapa yang ingin berkongsi idea atau bertanya tentang emas, dipersilakan. Dengan berkongsi sedikit pengetahuan ini diharap dapat memberi manfaat kepada orang lain.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum..
    Bagus, sangat bagus. Gunalah Kad Kredit Ar-Rahnu. Jangan gunakan kad kredit selainnya, anda akan menjadi mangsa...

    BalasPadam