Rabu, 30 November 2011

Ar-Rahnu 2

Berkenaan tulisan saya tentang ar-rahnu dan kad kredit sebelum ini, ada beberapa respon yang saya terima. Antaranya ialah; pergi ar-rahnu memalukan; menggadai emas macam tak cukup duit. Jawapan saya mudah sahaja; memang tak cukup duit pun. Yang peliknya, meminjam dengan kad kredit juga sama; tak cukup tunai tapi kita tak malu menggunakannya.
Ini kerana kita telah kena “brainwash”; pakai kad kredit sesuatu yang membanggakan kerana nampak macam orang kaya tapi gadai emas di ar-rahnu memalukan kerana nampak macam orang miskin. Seperti cerita tentang tuan lembu yang mengembala lembunya dengan menaiki motor buruk dan dihon oleh sebuah kereta mercedes. Tuan lembu tu sebenarnya kaya sebab lembunya berpuluh ekor dan harga setiap ekor beribu ringgit. Tuan mercedes tadi belum tentu kaya, silap-silap kereta tu pun hutang bank (bank yg punya). Oleh itu, biarlah kita lagaknya tidak seperti orang berada sangat walaupun hakikatnya kita tidaklah miskin sangat.
Apabila mengenangkan kehidupan kita sehari-hari, pernahkah kita menghitung berapa banyak muamalat kita setiap hari yang tidak bercanggah dengan syariat; tiada unsur gharar, tiada unsur riba’ dan tiada penindasan? Sebagai ummat terbaik; ummat Islam, kita perlu menunjukkan contoh terbaik dalam cuba melaksanakan semua muamalat kita mengikut syariat. Kepada yang masih ada aaun konvensional, tukarlah ke akaun Islamik. Begitu juga halnya dengan kad kredit, sebolehnya kita tidak menggunakan yang bukan Islamik dan gantikan dengan yang lebih syari’e.

MST: Sekarang ni cerita lembu sedang hangat di pasaran. Mungkin boleh fikir untuk buat filem tentang lembu.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan