Ahad, 31 Julai 2011

Pusat Servis Produa

Jumaat lepas saya menukar pad brek viva saya di Pusat Servis Produa Sungai Sekamat. Kos keseluruhannya RM94.10 termasuk upah. kos yang mungkin sedikit mahal (menurut seorang kawan) berbanding bengkel biasa.
Namun begitu, saya kurang bersetuju dengan pendapat kawan saya ini kerana walaupun kos di bengkel biasa mungkin sedikit murah, tetapi pasti akan ada caj-caj lain; rosak sana, rosak sini, tukar itu, tukar ini. sebelum ini saya pernah nak buat "alignment" sahaja tapi, selepas diberitahu perlu ganti itu dan ini, hampir RM100. Ini kerana saya diberitahu yang sesetengah bengkel memberikan komisyen kepada pekerja mereka jika pelanggan menukar komponen kereta. Oleh itu, mereka pasti cuba mempengaruhi pelanggan untuk menukar komponen-komponen kereta.
Keadaan ini tentu menimbulkan keraguan dalam hati saya apabila dinasihatkan untuk menukarkan komponen kereta; betul-betul rosak atau mekanik ni saja nak "teow"? Oleh itu, jalan selamat ialah perbaik kereta di pusat servis ori. Mereka memang perbaiki apa yang betul-betul rosak saja. Mahal sedikit pun takpe, janji kerja elok dan tidak kena tipu.

Kalau berpendapat sebaliknya, terpulanglah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan