Isnin, 1 Ogos 2011

Catatan Hari Pertama Bulan Ramadhan

Pagi ni jalan agak lengang berbanding pagi-pagi biasa. Mungkin ramai yang bercuti hari ini sempena hari pertama Ramadhan. Bahkan mungkin ada yang mengambil peluang pulang ke kampung untuk bersahur bersama-sama ibu dan ayah. Apa yang pasti, semalam pusat membeli belah penuh dengan umat Islam tak kira kaum yang membuat persediaan bagi menyambut bulan ramadhan.
                Paling seronok di bulan Ramadhan ini mungkin kanak-kanak kerana berpeluang menikmati pelbagai juadah berbuka yang enak-enak sebagai ganjaran kerana berpuasa seharian. Sebelah malamnya pula berpeluang jumpa kawan-kawan semasa solat terawikh. Selepas terawih pula dapat menikmati moreh. Bahkan malam semalam surau saya sudah ada yang menyumbangkan juadah moreh; satay pula tu.
Jangan asyik tidur sahaja di bulan puasa. Gunakan masa sebaiknya.
Pelajar sedang bertadarus
                Apa yang saya risau ialah Ramadhan menjadi bulan untuk makan sehingga sifatnya sebagai bulan ibadah hilang ditelan Pasar Ramadhan yang semakin banyak tahun ini. Sewajarnya bulan Ramadhan kita gunakan untuk memperbanyakkan amalan ibadah. Membeli juadah di pasar ramadhan tidak salah tetapi membazir itu berdosa. Seorang pembazir layaknya sebagai sahabat syaitan. Janganlah kita menjadi sahabat syaitan.
                Semasa belajar dulu, seorang Tuan Guru pernah berceramah, antara sifat firaun adalah makan tak habis dengan ditinggalkan sedikit makanan untuk dibuang. Kalau kita bersifat begitu, maknanya kita geng dengan firaun lah. Mahu jadi geng firaun? Saya tak mahu. Seperkara lagi, janganlah isi masa dengan tidur sahaja. Sepatutnya bulan Ramadhan ini akan meningkatkan lagi produktiviti kita, bukan merendahkan produktiviti.

                 Lebih baik masa diisi dengan pelbagai program yang berfaedah seperti tazkirah, tadarrus, terawih berjemaah dan macam-macam lagi. Program-program ini sangat bagus untuk membina modal insan yang berakhlak mulia. Tengahari tadi sempat bersama Ust Bakhtiar dan pelajar-pelajar yang menyertai tadarrus. Program ini bagus untuk melatih pelajar membaca Al-Quran dengan baik tetapi penyertaan guru adalah sedikit kurang. Penyertaan guru sebenarnya penting untuk membimbing bacaan para pelajar. Atau mungkin guru-guru bimbang bacaan mereka juga tidak lancar? J
Khusyuk menyemak bacaan kawan
                Dalam perjalanan balik tadi sebuah lori telah terbalik selepas melanggar tiang lampu isyarat semasa menuruni Bukit Menara Tinjau ke Ampang. Masuk kali ini sudah tiga kali insiden seperti ini berlaku. Nampaknya kena lebih berhati-hati apabila melalui jalan ini. Walaupun lampu hijau, kena perhatikan juga kenderaan yang menuruni bukit.
                Hari ini saya akan berbuka puasa bersama keluarga di Hulu Langat. Isteri tercinta pun sudah bersiap-siap membuat bergedel untuk berbuka. Maklumlah, hari ini dia bercuti, jadi punya banyak masa untuk membuat bergedel yang remeh tapi sedap.
                Setakat ini, perjalanan saya di bulan Ramadhan bergerak lancar. Semoga hari-hari saya seterusnya di bulan Ramadhan lebih lancar lagi dan mendapat redha Allah. Amiiiin....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan