Khamis, 28 Julai 2011

MAKAN MAKANAN


Pemakanan amat penting untuk menentukan prestasi kita seharian. Terlalu banyak mengambil makanan bergula atau kadungan garam tinggi boleh menjejaskan kesihatan. Begitu juga dengan pengambilan makanan ringan yang tidak berzat, tidak baik untuk kesihatan. Namun, sekali-sekala mungkin boleh dimaafkan. Sebaik-baiknya kita ambil makanan sunnah seperti buah buah kurma dan yang seumpamanya.
Sekarang ni musim durian, maka kita lihat banyaklah makanan berasaskan durian di sana-sini; lempok durian, bubur kacang campur durian, bubur santan durian, pulut durian, tempoyak dan macam-macam lagi. Dengan kehadiran bulan puasa yang semakin hampir, harga durian tentu akan lebih murah lagi. Itulah rahmat Allah, apabila harga durian murah, orang-orang yang kurang berkemampuan juga jadi mampu untuk membeli.
Kepada semua muslimin dan muslimat khususnya kepada para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan, gunakanlah peluang rahmat di bulan Ramadhan ini dengan sebaik-baiknya. Cuba isi masa yang terluang dengan membanyakkan ibadah dan doa supaya senantiasa diberi petunjuk dan hidayah oleh Allah SWT.
Sebagai tips kepada para pelajar yang mengambil ujian pra percubaan bagi matapelajaran Biologi, berikut ialah tajuk yang akan diuji:
  1. Cell division
  2. Energy value in food
  3. Kidney- nephron
  4. Menstrual cycle
  5. Mendel’s Law
  6. Growth
  7. Variation
  8. Biodiversity- colonisation and succession
  9. Coordination and responses

Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan