Selasa, 10 Mei 2011

Cepatnya masa berlalu

Pejam celik, pejam celik dah malam Rabu. Hari baru bagi orang Islam bermula dengan masuknya waktu maghrib. Tak sedar cepatnya masa berlalu. Begitulah tandanya hari kiamat semakin menghampiri. Itu juga tanda umur semakin sampai ke penghujungnya.
Sabtu malam Ahad lepas sempat bertemu dengan sahabat-sahabat di utara. Panjang perbincangan yang berlangsung. Semuanya berkisar untuk memakmurkan usaha dakwah dan mengenang kisah-kisah lama selain merancang usaha-usaha untuk masa hadapan. Pertemuan itu walaupun singkat amat bermakna.
Hari Ahad pula di Sekinchan, menziarahi mertua. Sempat bertanya khabar dan bertemu mata dengan orang tua memohon berkat dan doa semoga sentiasa dalam rahmat Allah. Selain itu, dapat juga merasa ketam dan ikan segar Sekinchan. Tambah sedap dengan pengat pengat pisang, nasi lemak dan pulut dengan sambal udang semasa sarapan.
Sampai di rumah maghrib selepas singgah makan malam di Warung Dusun. Segala persediaan untuk kerja esok harinya dipersiapkan sepantas mungkin walaupun kepenatan masih menyengat.
Hari Isnin pula adik minta tolong ambil dari tempat kerja di Cyberjaya kerana kawan yang ditumpanginya EL. Sudahnya tak sempat nak ke alam maya melainkan melalui Nokia C3 yang baru dibeli dengan harga RM350 menggantikan Nokia N95 yan rosak buat kali kedua. Kali pertama dibaiki di Jalan Reko kosnya RM150. Baiki benda yang sama di Sekinchan kosnya RM70 sahaja. Beza sungguh kos di bandar dan pekan. Menyebabkan diri mula terfikir, perlukah berhijrah lagi untuk menyayingi kos hidup yang tinggi di bandar kini.
Bercakap tentang kos sara hidup, petang tadi seorang rakan sekerja berlelucuan; negara sambut kejayaan wawasan 2020 terlalu awal. Saya yang terpinga-pinga diberikan penerangan; Malaysia sambut kenaikan harga mnyak 20sen dan gula 20 sen, maka dikaitkan dengan dengan Wawasan 2020. Nakal juga kawan saya seorang ni, tapi dalam sekali maksud lawaknya.
Dalam kesibukan duniawi ini, membuatkan kita terfikir, sejauh manakah persediaan kita untuk ukhrawi yang kekal abadi. Semoga Allah memberikan petunjuk-Nya kepada kita semua.

IT: Lepas ni jadual makin padat. Harap-harap dapat istiqamah dalam apa jua pekerjaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan