Selasa, 14 Ogos 2012

Ramadhan

Bulan Ramadhan sudah mula sampai ke penghujungnya. Tahun ini Ramadhan rasa lebih singkat daripada tahun lepas. Mungkin kerana pelbagai program yang berlangsung setiap minggu; dengan bengkel, seminar, himpunan dan majlis berbuka puasa.
Menyambut Ramadhan tahun ini mula sibuk apabila En Azrin, pengerusi surau mencadangkan pembelian karpet baru untuk dewan yang digunakan sebagai dewan solat terawikh. Bermulalah episod mencari sebut harga dan memungut derma dan sumbangan. Alhamdulillah ramai insan berhati emas yang sudi memberikan sumbangan dan jumlah yang diperlukan cukup dalam masa yang singkat sahaja.
Selain itu, program yang pelbagai sepanjang Ramadhan ini menunjukkan bahawa masyarakat hari ini mempunyai kesedaran yang tinggi untuk mengimarahkan Ramadhan. Surau dan masjid penuh dengan jemaah. Program tadarrus, qiamullail dan tazkirah juga mewarnai aktiviti-aktiviti sepanjang Ramadhan.
Akan tetapi, terdapat juga yang bersikap sebaliknya. Lihat sahaja di Bazar Ramadhan, ramai yang berpakaian tetapi seperti bertelanjang, belum lagi sikap membazir dan berlebih-lebihan semasa berbuka, menjadikan saya rasa sangat "sayang" Ramadhan yang penuh berkat ini disia-siakan begitu sahaja.
Walaubagaimanapun, saya berharap Ramadhan tahun ini menjadi Ramadhan yang lebih baik daripada tahun lepas. Moga-moga selepas Ramadhan ini, kita semua mendapat keampunan daripada Allah. Amiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan