Ahad, 12 Jun 2011

Catatan Pagi

Setelah sekian lama menyapi kerana kesibukan kerja dan keluarga, akhirnya Allah beri ruang untuk kembali menulis. Bermula dengan peperiksaan sebelum cuti, menanda kertas periksa selepas itu, ditambah dengan kelas tambahan semasa cuti dan menziarahi orang tua di kampung, hari semalam barulah sedikit berkelapangan. Itupun masih ada sedikit kerja lagi tapi sebab bahannya tiada, bolehlah rehat dulu. Lagipun, hari ni hari minggu.
Cuti sekolah selama dua minggu ini dirasakan begitu singkat kerana setiap hari terisi dan banyak sekali perkara yang berlaku. Cumanya cuti baru-baru ini sempat bertemu sahabat-sahabat lama semasa belajar di USM dan MPKTBR dulu. Banyak perkara yang dibincangkan dan memori lama yang dikenang kembali. Bahkan dua sahabat lama sempat singgah di rumah saya; Faizal Rizal sekeluarga dan Naim sekeluarga. Terima kasih kerana sudi singgah di rumah buruk kami.
Semasa cuti baru-baru ni, saya sempat bersembang dengan Abang Pendi dan kawannya di Bangi Kopitiam. Selepas menjamu selera di situ, saya dapati setiap kopitiam yang pernah saya kunjungi membawa konsep yang sama, dengan makanan segera yang panas dan kopi yang sedap tetapi mahal. Mungkin kerana francais, maka harga makanannya agak mahal tetapi dari segi kelazatan makanannya, mungkin kedai makan lain lebih enak. Lagipun harganya mahal sedikit, tak sesuai dalam keadaan ekonomi sekarang.
Bercakap tentang harga barang yang semakin mahal, baru-baru ini saya sempat berkunjung ke Sungai Besar, Selangor. Seronok sungguh saya dan isteri kerana dapat menikmati kuih-muih yang sedap pada harga yang agak murah (berbanding di KL). Pada sebelah paginya sempat membeli ikan dan makanan laut di Pasar Besar Sekinchan. Ikannya murah dan segar. Makan tengahari kami, ikan kerapu bakar dengan cicah air asam, tomyam ketam, kerang rebus dan ulam ranti. Pergghhh....
Sebelum pulang ke Kajang, sempat membeli makanan laut untuk dibawa pulang. Antara yang menarik ialah udang gertak. Bagi sesiapa yang tak pernah makan mungkin agak geli atau menakutkan tapi sekali cuba pasti nak lagi. Tak sabar nak tunggu cuti seterusnya, dan harapnya kali ni betul-betul cuti....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan