Sabtu, 16 April 2011

Sisipan pagi

Hari ini ke Shah Alam menghantar Latif (adik ipar) untuk temuduga Fakulti Seni Lukis dan Grafik UiTM. Perjalanan seawal jam 7:15 pagi berjalan lancar dengan trafik yang tidak begitu sibuk. Cumanya subuh tadi tidak begitu ramai yang berjemaah di surau seperti hari-hari lain. Mungkin ramai yang pulang ke kampung minggu ini.

Perjalanan ke Shah Alam diiringi oleh kupasan keindahan Islam oleh Dr Muhaya di ruang udara IKIM.fm sangat menyegarkan. Mengingatkan diri betapa Islam itu indah dan mengajar penganutnya juga berkelakuan indah. Terima kasih Dr. Muhaya, semoga Allah membalas perkongsian Dr. dengan balasan yang baik di akhirat kelak.

Tanpa disedari, tempat yang dituju sudah sampai. Kami mencari tempat parkir kereta. Bagusnya UiTM kerana menyediakan tunjuk arah unuk tempat parkir, tetapi kami kebingungan di tempat parkir tersebut. Ini kerana tiada penunjuk arah untuk ke tempat temuduga. Beberapa keluarga juga mengalami nasib yang sama. Turun naik tangga, tempat yang dituju tak juga nampak di mata. Akhirnya, seorang kakak (mungkin pekerja am) menjadi penyelamat. Mungkin tahun depan, pihak berkenaan boleh letakkan penunjuk arah. Kesian kepada pakcik-pakcik dan makcik-makcik yang turun naik tangga tadi : )

Selepas Latif memasuki ruang pendaftaran, kami bergegas ke kereta semula. Hujan semakin lebat. Di parkir kereta, rombongan mencari tempat temuduga masih berterusan. Dah macam acara marathon pula, masing-masing mencari arah. Beberapa orang penjaga bertanyakan arah tempat temuduga. Saya hanya tersenyum sambil menunjukkan arah yang perlu diikuti. Kesian mereka. Ada yang bercakap macam orang Kelantan dan ada yang berbunyi loghat Jawa, dari Johor agaknya, takpun dari Sungai Besar.

Inilah akibatnya jika tiada penunjuk arah. Teringat kata-kata Dr Muhaya tadi, Al-Quran dan Hadith adalah petunjuk kepada kita di dunia ini.

Kami bergegas mencari tempat santai yang bersesuaian. Tak sabar nak ke alam siber melihat perkembangan di Sarawak kerana ada muka yang saya kenali bertanding sama kali ini.
bersambung ......

1 ulasan: